Ga verder naar de inhoud

Rekruteren

Versterk je rekruteringsboodschap.

Overheidsorganisaties zijn voortdurend in verandering en kijken meer dan ooit aan tegen een krappe arbeidsmarkt met een war for (some) talent als gevolg. Het is voor de klanten van Poolstok dan ook vaak een uitdaging om te concurreren met andere organisaties, zowel uit de private als de (para-)publieke sector. Poolstok biedt diverse oplossingen aan om het effect van je rekruteringsboodschap te versterken in een krappe arbeidsmarkt.

Bekendmaking van vacatures

Vacatureposting

Jobposting is het snel en gericht zichtbaar maken van vacatures via een generiek aanbod van on- en offline media. Snelle service, scherpe tarieven: publicatieaanvragen verwerken we binnen de 7 kalenderdagen en werken met één private partner maximaliseert de schaalvoordelen. De ingezette media variëren van generieke jobboards en nichevacaturewebsites tot kranten en sociale media. De expertise van onze private partner in de diverse functiedomeinen en sectoren, wijst je de weg. Je kan hier ook terecht voor advies bij het bepalen van de mediamix en het vacaturebericht of voor het schrijven van heldere en aantrekkelijke vacatureteksten en de opmaak van printadvertenties. Na afloop van de publicatie bezorgen we een rapport met informatie over de views en een overzicht van de ingezette media.

Actieve rekrutering op maat van de doelgroep

Coming soon: vacaturemarketing

Vacaturemarketing is een strategie om doelgroepen effectief te bereiken door middel van gerichte en op maat gemaakte, creatieve digitale campagnes. Het primaire doel is om interesse op te wekken bij potentiële kandidaten door hen een boodschap te brengen op maat. Met andere woorden: de rekruteringsboodschap is afgestemd op de specifieke doelgroep en wat deze belangrijk vindt. We maken potentiële kandidaten nieuwsgierig met content die op hen gericht is. De ingezette media zijn vooral sociale media, waarbij targeting mogelijk is, zoals Facebook, LinkedIn, Instagram, Google Ads, TikTok, …

Doeltreffendheid realiseren we door de resultaten van de campagne tussentijds op te volgen en de acties bij te sturen, een actieve benadering dus. Maatwerk vraagt tijd. We streven ernaar om aanvragen binnen de 15 tot 20 kalenderdagen te realiseren. Voor een optimale uitvoering betrekt onze private partner diverse expertises, variërend van grafisch ontwerpers en marketing/data-analisten tot copywriters. Na elke campagne bieden we klanten een gedetailleerd rapport met kernstatistieken zoals cost per click (CPC), click-through rate (CTR) en conversieratio. Begin juli 2024 kan je bij Poolstok terecht voor vacaturemarketing!

Light search

Search met inspanningsgarantie houdt in dat onze rekruteerder de publicatie van een vacature combineert met instroomverhogende activiteiten zoals een doorgedreven databasezoektocht waarbij potentiële kandidaten rechtstreeks benaderd worden. De kwantitatieve instroom wordt zo aanzienlijk verhoogd. Tegenover die inspanningsgarantie staat er hoe dan ook een kost, maar die is vast, heel correct en vooraf doorgesproken. Een actieve search maakt het rekruteren vooral effectiever, daarom niet duurder: de totale kost wordt vooral slim herverdeeld omdat er actiever een specifieke doelgroep aangesproken wordt – eerder dan zo breed mogelijk te publiceren. We streven voortdurend naar maximale optimalisatie van de dienstverlening. Bijvoorbeeld: Waarom haakt een kandidaat toch nog af? Ook die feedback gebruiken we om ons advies bij te sturen en te verfijnen.

Doorgedreven zoektocht naar kandidaten

Headhunting

Headhunting houdt in dat een gespecialiseerd rekruteringsbureau volgens een performante methodologie in exclusiviteit op zoek gaat naar het geschikte profiel. Potentieel interessante kandidaten worden proactief geïdentificeerd, benaderd én gescreend. De kwalitatieve, gerichte instroom wordt hier dus verhoogd, al vraagt dit wat tijd. Een hogere investering, maar wel eentje mét een resultaatsverbintenis.

We spreken van resultaat zodra je uit een lijst van voorgestelde kandidaten iemand weerhoudt voor verdere gesprekken of de selectieprocedure. Dan wordt al een deel van de afgesproken fee – een percentage van het bruto jaarloon aangerekend. Komt het tot een arbeidsovereenkomst? Dan wordt ook het saldo gefactureerd. Headhunting wordt vooral voor hogere of gespecialiseerde profielen ingezet en werkt optimaal wanneer er flexibiliteit is binnen het (formele) selectieproces van de klant. Poolstok heeft private partners met specialisaties – en een netwerk - in diverse functiedomeinen. Vraag advies aan je accountmanager.

Employer branding

Employer branding is de strategische inspanning om een aantrekkelijk en uniek werkgeversimago te vestigen op de arbeidsmarkt. Het heeft een interne én externe focus: medewerkers lezen niet alleen de interne communicatie voor hen bestemd, kandidaten lezen niet alleen vacatureberichten. Alle communicatie bepaalt hoe je als werkgever wordt gezien. Poolstok helpt je om je troeven als werkgever uit te spelen: onze partners onderzoeken wat jouw unieke waardepropositie als werkgever is en hoe je deze boodschap best uitdraagt. Dit omvat diverse activiteiten, waaronder het uitvoeren van doelgroepanalyses, samenstellen van een employee value proposition, copywriting,….

Het vereist diversiteit in expertise, met inbegrip van employer branding-specialisten, marketeers, copywriters, grafisch ontwerpers, interne communicatiespecialisten, HR-managers, dataspecialisten en onderzoeksprofessionals … Een multidisciplinaire aanpak is essentieel. Het opbouwen van een geloofwaardig werkgeversimago vergt tijd en een consistente communicatie-inspanning over een langere periode. Net zoals bij heahdunting is ook deze oplossing geen quick fix en zijn de resultaten eerder op lange termijn te beoordelen.

5 tips bij rekrutering

  • Zorg voor een heldere re­kru­te­rings­bood­schap en een (digital) employer brand.


  • Creëer een authentieke werk­ge­ver­si­den­ti­teit gedragen door interne medewerkers.

  • Stem je budget af op elementen zoals het knel­punt­ka­rak­ter en de urgentie van de vacature.


  • Denk na over de timing van jouw campagne.


  • Werk drem­pel­ver­la­gend in de rekrutering, maar ook in se­lec­tie­pro­ce­du­re die volgt.

Samen bekijken hoe we uw organisatie hoger kunnen doen springen?

Als je ons al bij voornaam kent is het makkelijk om ons te mailen via voornaam@poolstok.be. Onderaan deze pagina vind je een overzicht van de accountmanagers en de regio waarbinnen ze actief zijn. 

Ken je ons (nog) niet? Stuur gerust een mail naar info@poolstok.be en we leren je graag kennen.