Ga verder naar de inhoud

Nieuwe raamovereenkomst organisatieontwikkeling- en beheersing

Publieke organisaties worden steeds vaker uitgedaagd om vooruit te denken, hun werking te optimaliseren en mensen mee te nemen in verandering. Bij Poolstok willen we onze klanten daarbij ondersteunen met een toekomstgericht aanbod rond organisatieontwikkeling en organisatiebeheersing.

Via een vernieuwde raamovereenkomst, beschikbaar vanaf 8 juli 2025, bouwen we voort op jarenlange ervaring, maar scherpen we tegelijk onze aanpak en ingebouwde expertise verder aan.

Wat je mag verwachten? Een breed aanbod in acht thematische percelen, afgestemd op zowel generalistische vragen als gespecialiseerde noden binnen de publieke sector. We lijsten het hier voor je op!

4 min. leestijd
12 juni 2025
  • Strategie- en ma­na­ge­ment­ad­vies

  • (Stra­te­gi­sche) per­so­neels­plan­ning

  • Financieel management

  • Di­gi­ta­li­se­ring en da­ta­trans­for­ma­tie

  • Ethische be­drijfs­voe­ring en integriteit

  • Sta­ke­hol­der­ma­na­ge­ment, par­ti­ci­pa­tie en stra­te­gi­sche com­mu­ni­ca­tie

  • Research-based be­leids­ont­wik­ke­ling

  • Staffing van ex­pert­pro­fie­len

Strategie- en managementadvies

Het meest veelzijdige perceel in de overeenkomst. Het biedt publieke organisaties ondersteuning bij het uittekenen van hun koers én de manier waarop ze die willen realiseren — van visie tot structuur, van mensen tot processen.

Centrale thema’s:

  • Begeleiden van organisaties bij het uitwerken van hun strategische koers, denk aan een nieuwe organisatiestrategie, strategisch plan, bepalen van missie en visie.
  • Ontwikkelen van een duidelijke klantenpropositie, zoals het hertekenen van een dienstverleningsmodel om beter aan te sluiten bij de noden van burgers, klanten of interne afnemers.
  • Onder het luik structuur en bestuur vallen opdrachten rond organisatieontwerp en -structuren, het uittekenen van operating models en het vormgeven van passende governance- en samenwerkingsmodellen.
  • Ook processen komen aan bod, via ondersteuning in procesoptimalisatie en risicomanagement, gericht op efficiëntie, wendbaarheid en continuïteit.
  • Binnen HR-strategie en -beleid ligt de focus op het strategische kader: hoe ondersteun je het realiseren van de organisatiedoelen via je mensen?
  • Tot slot biedt dit perceel ook ruimte voor interim management, waarbij we tijdelijk de managementrollen invullen met als doel de continuïteit van de werking te verzekeren.

(Strategische) personeelsplanning

De juiste mensen op het juiste moment. Een duurzaam personeelsbeleid begint bij doordachte planning. Dit perceel ondersteunt organisaties in het in kaart brengen, plannen én optimaliseren van hun personeelsinzet, met aandacht voor zowel strategische planning als het opmaken van dagelijkse uurroosters.

Centrale thema’s:

  • Ontwikkelen van een strategisch personeelsplan dat vertrekt vanuit kerntaken, processen en verwachte werkvolumes voor duurzame en flexibele inzet van medewerkers.
  • Opmaken van een capaciteitsplanning op basis van realistische inschattingen van werkdruk, ploegensystemen en beschikbare inzet.
  • Begeleiding bij de opzet van een planomgeving.
  • Planning-as-a-service: dagelijks (of periodiek) opmaken van uurroosters of planningen.
  • Tijdelijke inhouse ondersteuning of opleiding van planners.

Financieel management

Sterk financieel beleid is de ruggengraat van een wendbare organisatie. Dit perceel biedt ondersteuning bij zowel strategisch als operationeel financieel beheer, met oog voor transparantie, efficiëntie en impact.

Centrale thema’s:

  • Ondersteuning bij financiële planning en projecties om financiële resultaten te voorspellen.
  • Begeleiding bij begroting en budgettering om financiële doelstellingen gericht te bereiken.
  • Advies bij inkomsten- en uitgavenbeheer.
  • Inzetten op financiële controle en optimalisatie van financiële processen.
  • Ontwikkelen of herzien van inkoopstrategieën.
  • Tijdelijke ondersteuning door staffing van financiële profielen.

Digitalisering en datatransformatie

In dit perceel ligt de nadruk op strategische en/of organisatiebrede digitale transformatie. Technologie, data en AI worden ingezet om processen, dienstverlening en besluitvorming te optimaliseren. Door gegevens uit diverse bronnen te integreren en slim te analyseren, kunnen publieke organisaties diepere inzichten verkrijgen, flexibel inspelen op veranderingen en organisatiedoelstellingen gerichter bereiken. Digitalisering als hefboom voor innovatie en het benutten van data als strategisch kapitaal.

Centrale thema’s:

  • Inzetten op slimme inzichten en datagedreven beleid.
  • Ondersteuning bij de automatisering van processen en dienstverlening.
  • Uitwerken van strategieën rond digitale transformatie met aandacht voor gebruiksvriendelijkheid en organisatorische meerwaarde.
  • Aanreiken van oplossingen voor het versterken van digitale infrastructuur en het duurzaam inbedden van digitale systemen.
  • Opleiden en inzetten van dataprofielen ter versterking van de interne capaciteit.

Ethische bedrijfsvoering en integriteit

Betrouwbaar en transparant bestuur begint bij een sterke ethische basis. Dit perceel ondersteunt organisaties in het opzetten van beleid rond integriteit, compliance en fraudepreventie.

Centrale thema’s:

  • Begeleiden bij het uitvoeren van integriteitsassessments en het geven van strategisch advies rond ethisch beleid.
  • Ondersteunen bij het opzetten en operationaliseren van een gedragen integriteitsbeleid.
  • Uitwerken en beheren van meldsystemen, inclusief klokkenluidersregelingen en opvolgingsprocedures.
  • Inzetten op compliance-trajecten, bijvoorbeeld in functie van kwaliteitslabels of certificeringen.
  • Detecteren en beperken van risico’s via fraudebeheersing en preventieve maatregelen.
  • Versterken van de organisatiecultuur via opleidingen en bewustwordingssessies rond ethiek en integriteit.

Stakeholdermanagement, participatie en strategische communicatie

Stakeholdermanagement, participatie en strategische communicatie vormen samen een hefboom voor een effectief en gedragen beleid - binnen én over organisaties heen. Dit perceel ondersteunt organisaties bij het uitwerken van een geïntegreerde aanpak, inzetbaar binnen diverse thema’s zoals armoede, onderwijs, ruimte, zorg, mobiliteit, klimaat en meer.

Centrale thema’s:

  • Inzetten op stakeholderanalyse, mapping en het ontwikkelen van doordachte engagementstrategieën.
  • Ondersteunen bij het opzetten van participatietrajecten die burgers of belanghebbenden actief betrekken in beleid en besluitvorming.
  • Uitwerken van geïntegreerde communicatiestrategieën, zowel voor interne als externe doelgroepen.
  • Realiseren van corporate communicatieplannen met oog voor positionering, reputatie en draagvlak.
  • Aanbieden van versterking via staffing of opleiding van communicatieprofielen.

Research-based beleidsontwikkeling

Beleid met impact is beleid dat steunt op gedegen onderzoek, kwalitatieve expertise en betrouwbare data. De focus in het perceel 'research based beleid' ligt op het onderbouwd en inhoudelijk adviseren (combinatie van onderzoek en advies) rond beleidsthema's, alsook het ontwikkelen van een plan om de doelstellingen op een efficiënte en transparante manier te realiseren. Het is gericht op het inzetten van thematische expertise in domeinen als onderwijs, welzijn, ruimte, werk of klimaat.

Centrale thema’s:

  • Uitvoeren van beleidsvoorbereidend onderzoek en analyses rond maatschappelijke thema’s.
  • Organiseren van effectmetingen, evaluaties en impactstudies.
  • Vertaling van onderzoeksresultaten naar concrete beleidsvoorstellen.

Staffing van expertprofielen

Tijdelijke versterking nodig? Dit perceel voorziet onmiddellijk inzetbare medewerkers op diverse beleidsdomeinen van (lokale) overheden. Deze 'flexibele schil' werkt als buffer voor tijdelijke piekperiodes, overgangsperiodes of om expertise bij te brengen en garandeert continuïteit van dienstverlening en kerntaken. Het wordt ingezet voor profielen waarbij de aanwezigheid van vakkennis of expertise cruciaal is voor een adequate uitoefening van de functie. Het kan zowel voor operationele, beleidsmatige als leidinggevende profielen ingezet worden.

Centrale thema's:

  • Ruimte en omgeving
  • Samenleving, gezin en welzijn
  • Burgerzaken
  • Bestuur
  • Milieu, klimaat en duurzaamheid
  • Werk en economie
  • Vrije tijd