In de kijker: EAP
Wat is het?
Het Employee Assistance Program (EAP) is een snelle, discrete en oplossingsgerichte service, waarbij deskundige informatie, advies en begeleiding (counseling) geboden wordt bij individuele vragen en moeilijkheden van medewerkers (en bij uitbreiding familieleden), die hun functioneren in het bedrijf kunnen aantasten. In het programma kan iedereen die advies of hulp nodig heeft 24/7 (telefonisch, per mail of via een online portaal) onmiddellijke ondersteuning krijgen. Na een uitgebreid opvanggesprek wordt de beller op een vlotte en snelle manier doorverwezen naar een gespecialiseerde hulpverlener voor eerstelijnshulp. Helemaal zelfstandig hulpverlening opstarten kan ook.
Wat zegt de wetenschap over EAP?
Het gebruik van een EAP kan individuele en organisatorische resultaten verbeteren, maar blijkt vooral effectief te zijn in het verminderen van presenteïsme en een betere functionering op het werk en thuis. In geval van presenteïsme zijn werknemers wel fysiek aanwezig op de werkplek, maar niet (volledig) productief omwille van gezondheidsproblemen, mentale klachten of persoonlijke omstandigheden.
-
Klant aan het woord
"In 2021, in volle coronaperiode, merkten we dat het welzijn van onze medewerkers onder spanning stond. Er was veel vraag naar emotionele ondersteuning door experten, een nood die we als zone alleen niet konden bieden. Met de aansluiting bij een EAP-leverancier vonden we een antwoord op deze behoefte. Uit de rapportering blijkt dat het personeel en gezin de weg naar het programma vindt en blijft vinden, ook na Corona. Een goede informatiecampagne en doorverwijzing door vertrouwenspersonen en arbeidsartsen zijn wel een voorwaarde. Nog belangrijker is dat we regelmatig reacties krijgen waaruit blijkt dat wie ondersteuning vroeg dat ook waardeerde en een meerwaarde vond.
Dat zorgt er ook voor dat ze al eens een collega over de drempel halen om tijdig hulp te zoeken als die ergens mee zit. Door het EAP aan te bieden haal je dus ook emotionele ondersteuning wat meer uit de taboesfeer. En dat is nodig."
Greet Verhaeghe - diensthoofd IDPW Hulpverleningszone Centrum
Wie is onze private partner?
Voor het inzetten van een EAP werkt Poolstok samen met Pulso. Om de gespecialiseerde begeleiding mogelijk te maken, ook face-to-face, en deze dicht bij de woon- of werkplaats van de cliënt te laten plaatsvinden, maakt Pulso gebruik van een groot netwerk van ervaren freelance psychologen/therapeuten en andere counselors (bv. juristen, maatschappelijk assistenten, budget coaches,…) die ze zorgvuldig selecteert, opleidt en waarvan ze de kwaliteit zelf waarborgt. Pulso hecht veel belang aan de kwaliteit van de gekozen methodologie en de wetenschappelijke onderbouw ervan. Als spin-off van de Katholieke Universiteit Leuven gaat wetenschappelijke onderbouwing hand in hand met de werking van Pulso. Enkel goed wetenschappelijk gefundeerde principes en programma’s worden ingezet.
-
Klant aan het woord
“Wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met Pulso. Onze medewerkers kunnen er gratis en onmiddellijk terecht voor psychologisch, juridisch of financieel advies. Bij de opstart faciliteerde Pulso met communicatiemateriaal en hebben zij via Teams een aantal introductie-sessies gegeven. Op het digitale dashboard kun je het gebruik opvolgen en heb je steeds de nodige analyses bij de hand.”
Sofie De Ceuster - directeur HR Wit-Gele Kruis Vlaams Brabant