Ga verder naar de inhoud

In de kijker: EAP

2 min. leestijd
27 november 2024

Wat is het?

Het Employee Assistance Program (EAP) is een snelle, discrete en oplossingsgerichte service, waarbij deskundige informatie, advies en begeleiding (counseling) geboden wordt bij individuele vragen en moeilijkheden van medewerkers (en bij uitbreiding familieleden), die hun functioneren in het bedrijf kunnen aantasten. In het programma kan iedereen die advies of hulp nodig heeft 24/7 (telefonisch, per mail of via een online portaal) onmiddellijke ondersteuning krijgen. Na een uitgebreid opvanggesprek wordt de beller op een vlotte en snelle manier doorverwezen naar een gespecialiseerde hulpverlener voor eerstelijnshulp. Helemaal zelfstandig hulpverlening opstarten kan ook.

Wat zegt de wetenschap over EAP?

Het gebruik van een EAP kan individuele en organisatorische resultaten verbeteren, maar blijkt vooral effectief te zijn in het verminderen van presenteïsme en een betere functionering op het werk en thuis. In geval van presenteïsme zijn werknemers wel fysiek aanwezig op de werkplek, maar niet (volledig) productief omwille van gezondheidsproblemen, mentale klachten of persoonlijke omstandigheden.

  • Klant aan het woord

    "In 2021, in volle co­ron­a­pe­ri­o­de, merkten we dat het welzijn van onze medewerkers onder spanning stond. Er was veel vraag naar emotionele on­der­steu­ning door experten, een nood die we als zone alleen niet konden bieden. Met de aansluiting bij een EAP-leverancier vonden we een antwoord op deze behoefte. Uit de rap­por­te­ring blijkt dat het personeel en gezin de weg naar het programma vindt en blijft vinden, ook na Corona. Een goede in­for­ma­tie­cam­pag­ne en door­ver­wij­zing door ver­trou­wens­per­so­nen en ar­beids­art­sen zijn wel een voorwaarde. Nog be­lang­rij­ker is dat we regelmatig reacties krijgen waaruit blijkt dat wie on­der­steu­ning vroeg dat ook waardeerde en een meerwaarde vond.

    Dat zorgt er ook voor dat ze al eens een collega over de drempel halen om tijdig hulp te zoeken als die ergens mee zit. Door het EAP aan te bieden haal je dus ook emotionele on­der­steu­ning wat meer uit de taboesfeer. En dat is nodig."

    Greet Verhaeghe - diensthoofd IDPW Hulp­ver­le­nings­zo­ne Centrum

Wie is onze private partner?

Voor het inzetten van een EAP werkt Poolstok samen met Pulso. Om de gespecialiseerde begeleiding mogelijk te maken, ook face-to-face, en deze dicht bij de woon- of werkplaats van de cliënt te laten plaatsvinden, maakt Pulso gebruik van een groot netwerk van ervaren freelance psychologen/therapeuten en andere counselors (bv. juristen, maatschappelijk assistenten, budget coaches,…) die ze zorgvuldig selecteert, opleidt en waarvan ze de kwaliteit zelf waarborgt. Pulso hecht veel belang aan de kwaliteit van de gekozen methodologie en de wetenschappelijke onderbouw ervan. Als spin-off van de Katholieke Universiteit Leuven gaat wetenschappelijke onderbouwing hand in hand met de werking van Pulso. Enkel goed wetenschappelijk gefundeerde principes en programma’s worden ingezet.

  • Klant aan het woord

    “Wij zijn zeer tevreden over de sa­men­wer­king met Pulso. Onze medewerkers kunnen er gratis en on­mid­del­lijk terecht voor psy­cho­lo­gisch, juridisch of financieel advies. Bij de opstart fa­ci­li­teer­de Pulso met com­mu­ni­ca­tie­ma­te­ri­aal en hebben zij via Teams een aantal introductie-sessies gegeven. Op het digitale dashboard kun je het gebruik opvolgen en heb je steeds de nodige analyses bij de hand.”

    Sofie De Ceuster - directeur HR Wit-Gele Kruis Vlaams Brabant