Methodieken in consultancy
Voor een succesvol resultaat kan de focus of methodiek van ondersteuning bij een opdracht doorslaggevend zijn.
Wat zijn focusgebieden of methoden die worden gehanteerd bij organisatieontwikkeling?
Focusgebieden zijn methoden en specifieke technieken of benaderingen die worden gebruikt om organisatieontwikkeling door te voeren. Een project vraagt doorgaans een combinatie hiervan, toch is het succes van een specifieke opdracht vaak te linken aan de focus die de klant en partner hierin (willen) leggen.
We weten dat organisatieontwikkeling een combinatie van meerdere methodieken en technieken inzet. Ieder project zal dan ook ongetwijfeld elementen omvatten van verschillende technieken, dat is een natuurlijke eigenschap van organisatieontwikkelingstrajecten. Tegelijkertijd hebben opdrachten en projecten een bepaalde focus. Neem dit element – de focus op deze aanpak – weg, en de opdracht en haar resultaat voldoen niet meer aan de verwachtingen en noden van de klant.
De situatie, voorkeuren en ondersteunings-noden van de klant bepalen mee welke focus de partner aan de dag zal moeten leggen in het ontwerp en de uitvoering van het organisatieontwikkelingstraject.
Variatie kan komen uit het type opdracht, of accenten die de klant doelbewust legt maar ook uit de situatie, eigen capaciteit en ondersteuningsnoden van de klant.
Welke methodieken kunnen er zijn?
-
Veranderingsmanagement
Organisatieontwikkeling sleutelt aan de fundamentele kenmerken van de organisatie. Met verandermanagement worden deze organisatorische veranderingen en de overgang naar de toekomstvisie succesvol geleid en beheerd. Het gaat hier over doelbewuste, intentionele, complexe en geplande veranderingen. Verandermanagement legt de nadruk op het ontwikkelen van strategieën om mensen te helpen bewust te worden van en zich aan te passen aan de verandering.
-
Projectmanagement
Projectmanagement is het planmatig beheren van één of meerdere projecten. Het is de toepassing van processen, methoden, vaardigheden, kennis en ervaring om specifieke projectdoelstellingen te bereiken binnen vooraf opgestelde criteria. Tijd, kosten, scope en kwaliteit zijn de bouwstenen van elk project. Dit kan via verschillende methoden (Agile, Prince2, scrum…). Vaak wordt hiervoor een PMO opgezet.
-
Implementatiebegeleiding
Implementatiebegeleiding is het proces van het ondersteunen van organisaties bij het implementeren – het effectief doorvoeren – van de verandering(en) in de dagelijkse werkzaamheden. Het is een doorlopend proces dat voortgang monitort, het plan bijstuurt indien nodig en medewerkers ondersteunt en traint om de veranderingen succesvol door te voeren, te verankeren en te handhaven.
-
Crisisbegeleiding
Crisisbegeleiding omvat het coördineren van acties, communiceren met belanghebbenden en het bieden van psychologische en praktische ondersteuning aan medewerkers in de context van een crisissituatie waar schade dient te worden geëvalueerd, beheerst en hersteld.
-
Participatie, co-creatie & draagvlak
Co-creatie en participatietrajecten zijn processen waarbij een organisatie samenwerkt met belanghebbenden om ideeën te genereren, oplossingen te ontwikkelen, beslissingen te nemen en acties uit te voeren. Deze belanghebbenden kunnen bijvoorbeeld medewerkers, klanten, leveranciers, partners, overheidsinstanties en gemeenschappen zijn. Het doel van co-creatie en participatie is ondermeer om de betrokkenheid van belanghebbenden te vergroten, inzichten te delen, draagvlak te creëren en betere beslissingen te nemen.
-
Meting, analyse en diagnose
Meten gaat over het verzamelen van kwantitatieve en/of kwalitatieve informatie. Vervolgens kan deze informatie geanalyseerd worden. Dan kunnen er trends, patronen en relaties tussen verschillende variabelen worden geïdentificeerd. Diagnose gaat verder dan analyse door het bepalen van de oorzaken van problemen en het identificeren van de onderliggende factoren die bijdragen aan deze problemen.
Samen bekijken hoe we uw organisatie hoger kunnen doen springen?
Als je ons al bij voornaam kent is het makkelijk om ons te mailen via voornaam@poolstok.be. Onderaan deze pagina vind je een overzicht van de accountmanagers en de regio waarbinnen ze actief zijn.
Ken je ons (nog) niet? Stuur gerust een mail naar info@poolstok.be en we leren je graag kennen.