Poolstok community: de psychologie van leren en 'how do we make it stick?'
In deze Poolstok Community - in het prachtige Wintercircus te Gent - verkennen we samen met topexperten Paul Kirschner (NL) en Matt Richter (VS) hoe leren plaatsvindt en welke technieken de kans maximaliseren om duurzaam te leren.
Donderdag 3 april vanaf 13u00 in het Auditorium van het Wintercircus te Gent.
De community is volzet. Je kan je inschrijven op de wachtlijst. Indien er plaats vrij komt, nemen we contact met je op.
Programma
- 13u00: Introductie (NL/ENG) door Vincent Van Malderen, algemeen directeur van Poolstok.
- 13u15: Wat is leren? (NL)
Paul Kirschner trapt af met een toelichting over ‘WAT IS LEREN’ en de psychologische aspecten van leren. Ontdek hoe we leren en de manier waarop we informatie verwerken. Kirschner behandelt praktische strategieën om efficiënter te leren, rekening houdend met hoe ons brein werkt. Hij gaat in op leermethoden die kennis duurzamer in het geheugen verankeren, maar staat ook stil bij de psychologie van het vergeten.
- 14u00: How do we make it stick? (ENG)
Ontdek samen met Matt Richter hoe je informatie helder en boeiend overbrengt en zorgt dat het blijft hangen. Richter toont hoe je wetenschappelijke inzichten praktisch toepast bij het ontwerpen van leerprogramma’s. Maak kennis met verschillende interactieve technieken om de betrokkenheid en het begrip van deelnemers te verhogen. Ook methoden om het leren op een speelse en betekenisvolle manier te beoordelen komen aan bod. En als kers op de taart: een goocheltruc, of misschien zelfs twee! - 14u45: Afsluiting en Q&A (ENG)
We sluiten het programma af met een gestructureerde Q&A-sessie, begeleid door hun collega en L&D-consultant Sofie Willox. - 15u15 - 17u00: Netwerking & receptie in de Foyer van het Wintercircus
Het auditorium van het mooie wintercircus biedt plaats aan 100 deelnemers. Deelnemen is gratis. Klanten en partners van Poolstok krijgen voorrang. We beperken het aantal deelnemers tot 2 per organisatie.
Sprekers
Paul A. Kirschner is emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit (Nederland), gastprofessor aan Thomas More Hogeschool (België), ere-doctor aan de Universiteit van Oulu (Finland) en eigenaar van Kirschner-ED. Hij is Research Fellow bij de American Educational Research Association, de International Society of the Learning Sciences en het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Science. Hij heeft ongeveer 400 publicaties over leren, instructie en effectief onderwijsontwerp op zijn naam staan. Daarnaast vertaalt hij onophoudelijk onderwijsonderzoek naar praktische toepassingen voor leraren, trainers, ontwerpers en beleidsmakers. Zijn twee meest recente boeken zijn: ‘How Learning Happens’ en ‘How Teaching Happens’.
Matt Richter, president en partner van The Thiagi Group, is facilitator, spelontwerper, onderwijskundig ontwerper en managementconsultant. Hij verzorgt workshops en leerprogramma's voor toonaangevende organisaties zoals Microsoft, Sony, en Grant Thornton. Matt is mede-directeur van LDA (The Learning Development Accelerator), een professionele ledenorganisatie die het gebruik van onderzoek en evidence-informed praktijken in de L&D-sector bevordert. Hij is (co-)auteur van’ LOLA: Live Online Learning Activities’, ‘Interactive Techniques for Learning’ en ‘The Four Issues with Leadership Development’. In de tweede helft van 2025 verschijnt zijn nieuwste boek: ‘ALT-CTRL-DEL: An Evidence-Informed Refutation of Adult Learning Theory’ bij LDA Press.
Sofie Willox is eigenaar van So We Grow. Ze is keynote speaker, senior L&D-expert, videomaker en journalist op het gebied van leerwetenschap. Ze helpt organisaties om leren effectiever en impactvoller te maken. Door wetenschappelijk onderbouwde inzichten te vertalen naar praktische adviezen, scheidt ze het kaf van het koren in leren en ontwikkeling. In 2023 werd ze genomineerd voor de ‘Learning Thought Leader of the Year’-award in Nederland.
Zet je op de wachtlijst
De community is volzet. Je kan je inschrijven op de wachtlijst. Indien er plaats vrij komt, nemen we contact met je op.