solliciteren en sociale media

Sociale media zijn niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. De impact ervan is echter groter dan je denkt. Denk als sollicitant dus goed na over de manier waarop jij sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn wil gebruiken.

Wanneer je op zoek bent naar een job, is het belangrijk dat je jouw online gedrag hieraan aanpast. Blijf jezelf, maar denk goed na over het effect en de gevolgen van jouw online activiteiten. Controversieel standpunt? Uit de hand gelopen feestje? Dat is informatie voor je familie en vrienden, niet voor potentiële werkgevers. Sociale media zijn vaak bepalend voor de eerste indruk die een werkgever van je krijgt. Zorg dat dit een positieve eerste indruk is door sociale media in jouw voordeel te laten werken!

 

Facebook

  • Denk goed na over je privacy-instellingen: personen die je niet kent hoeven niet al je foto’s of statusupdates te zien.
  • Plaats geen informatie of foto’s online waarvan de inhoud een slechte indruk zou kunnen maken.
  • Let op de toon van je berichten wanneer je privacy-instellingen toch erg ‘open’ zijn: controverse in je berichten kan potentiële werkgevers afschrikken.
  • Verstuur geen vriendschapsverzoeken naar mensen die je niet kent, vb. medewerkers van een potentiële werkgever.

 

LinkedIn

  • Zorg ervoor dat je profiel steeds up-to-date is.
  • Iedereen van wie je denkt dat hij of zij je kan helpen, kan je toevoegen als connectie. 
  • Kijk voor een sollicitatiegesprek of er personen uit de organisatie waarvoor je solliciteert in je netwerk zitten.
  • Gebruik een gepaste toon wanneer je via LinkedIn met iemand in contact treedt.

 

Twitter

  • Denk ook bij Twitter na over je privacy-instellingen: is het nodig dat iedereen je tweets kan lezen? Bij de instellingen van je account kan je aangeven dat gebruikers toestemming moeten vragen om jou te kunnen volgen.
  • Volg de organisaties waar je wil werken, zo kom je meer over hen te weten.