Kwaliteit van innovatieve HR-tools bewaken

Service: 
Dienstverlening

Binnen de HR-sector worden er voortdurend innovatieve toepassingen gelanceerd. Een onderscheid maken tussen kwalitatieve vernieuwingen en onbewezen (mirakel)oplossingen is echter niet altij­d evident. Poolstok helpt publieke en parapublieke instellingen om de juiste beslissingen te nemen op het vlak van personeel en organisatie. Tekst: Bram Thiry

“Sinds februari van dit jaar heet Jobpunt Vlaanderen voortaan Poolstok”, vertelt Managing Director Vincent Van Malderen. “Door onze oude naam werden we bij onze doelgroep voornamelijk gepercipieerd als selectiebureau, terwijl we een veel bredere dienstverlening aanbieden.”

Wat doet Poolstok dan precies?

“We bieden een ruim gamma van diensten aan onze doelgroep van steden en gemeenten, politie- en brandweerzones, OCMW’s, ziekenhuizen, onderwijsinstellingen en publieke organisaties zoals De Lijn, De Watergroep en de VRT. Naast selectie en rekrutering staan wij onze klanten bij op het vlak van coaching, performance management, welzijn, organisatieontwikkeling, employer branding, diversiteit, learning, enz. Poolstok is een netwerkorganisatie die meer dan 360 klanten verbindt met een vijftigtal aanbieders van innovatieve HR-oplossingen die in raamcontracten zijn vastgelegd. ”

Hoe bewaken jullie de kwaliteit van de aangeboden oplossingen?

“Er bestaan wel wat HR-goeroes die schimmige, innovatieve ideeën aanbieden. Jammer genoeg zijn niet alle innovatieve ideeën ook goede oplossingen. Poolstok vormt een buffer die de kwaliteit van innovatieve HR-tools garandeert. Dat doen we door de ontwikkelingen en noden in de markt te verwerken in aanbestedingsprocedures met strenge eisen rond innovatie én kwaliteit. Aanbieders moeten aantonen dat hun oplossing effectief werkt. Zo zijn onze klanten zeker van evidence based HR-oplossingen. Wij combineren de expertise van de overheid met die van private partners om tot de beste oplossing te komen.”

Jullie verzamelen ook heel wat data uit de markt. Waarom is dat zo belangrijk?

“Het verzamelen van data is cruciaal om de kwaliteit van de verschillende HR-oplossingen te garanderen op lange termijn. We monitoren de resultaten van de diensten bij onze klanten nauwkeurig. Zodra we ergens een lage score constateren, analyseren we wat de oorzaak is en hoe het probleem opgelost kan worden.”

Zijn er nog manieren waarop jullie de vinger aan de pols van de markt houden?

“We hebben een innoverend netwerk opgericht met klanten en academici die elke twee tot drie maanden samenkomen om de ontwikkelingen in de markt de bespreken. Zo kunnen wij onze visie op HR en ideeën voor de toekomst aftoetsen en concretiseren. Na vijf bijeenkomsten hebben we twaalf cruciale thema’s gedistilleerd waarvoor we een innovatieve oplossing willen vinden via een cocreatieproces. Drie projecten (values, engagement, digitale certificering) worden de komende maanden binnen het innoverend netwerk uitgerold.”

Dit artikel is verschenen in de themabijlage Innovatie bij De Standaard van 19 december 2018. Het volledige dossier kan je hier lezen.