Een flexibel Employee Assistance Program (EAP) gericht op de psychosociale ondersteuning voor de brede zorgsector tijdens en na de coronacrisis

Service: 
Dienstverlening
Termen: 
Welzijn

Ook voor onze zorgsector is zorg meer dan ooit belangrijk. Onze partners werkten daarom een flexibel Employee Assistance Program (EAP) uit, gericht op de psychosociale ondersteuning voor de brede zorgsector tijdens en na deze coronacrisis. Dit is een laagdrempelig ondersteuningsprogramma met eerstelijns-ondersteuning na een traumatische gebeurtenis of bij problemen zoals stress, burn-out, angst,…

Er zijn verschillende formules waarmee we ondersteuning op maat bieden. Onze partners hierin staan met meer dan 500 psychologen voor je klaar. Het aangepaste Employee Assistance Program-aanbod staat open voor alle Poolstok-klanten.

Pobos

POBOS biedt een corona-Employee Assistance Program aan, voornamelijk via telefoon of videogesprek. Face-to-face begeleidingsgesprekken, debriefing en permanentie op de werkvloer kunnen ook, indien de ‘social distancing’ en (hand)hygiëne strikt worden toegepast. Wat zijn de concrete mogelijkheden?

  • (korte) telefonische gesprekken met een ervaren POBOS-hulpverlener, waarbij de betrokken persoon zijn/ haar angsten en bekommernissen kan uiten, vragen kan stellen en steun en advies krijgt.
  • Psychotherapie via telefoon of videogesprek op afspraak, waarbij het klassieke face-to-face begeleidingsgesprek vervangen wordt door een één-op-één videogesprek of langer telefoongesprek.
  • Debriefing/supervisie voor kleine groepen (maximum 4 personen).
  • Permanentie op de werkvloer van een klinisch psycholoog

Workplace Options

Om de aanlooptijd naar het volwaardige Employee Assistance Program te overbruggen, biedt Workplace Options een hotline aan. Hiernaast organiseren ze ‘Keep Calm & Carry On’ live webinars.

  • Hotline: Om de aanlooptijd naar het volwaardige Employee Assistance Program te overbruggen, wordt een hotline aangeboden. De opstarttijd hiervoor bedraagt maximaal 48u. Een hotline is geen ‘volwaardig’ Employee Assistance Program, maar geeft de medewerkers wel rechtstreeks toegang tot een master-level psycholoog, in het Nederlands, die meteen hulp kan bieden onder de vorm van een persoonlijk counseling-gesprek. Deze gesprekken verlopen confidentieel, de rapportering naar de werkgever bestaat enkel in het aantal gesprekken dat plaatsvond, met vermelding van de datum.
  • Live Webinars:
    • Voor klanten worden ‘Keep Calm & Carry On’ webinars georganiseerd. Deelnemers kunnen eenvoudig registreren via een link en kunnen via de chat-functie vragen stellen. De sessie wordt ook opgenomen en nadien ter beschikking gesteld van de organisatie.
    • Deze webinars kunnen ook standalone aangeboden worden. Er kunnen tot 1000 medewerkers aan deelnemen.  De sessie kunnen we opnemen en ter beschikking stellen nadien.

Faresa

Faresa ontwikkelde TeleFaresa ter ondersteuning van de zorgprofessionals tijdens en na de Coronacrisis. Hierbij wordt hulp aangeboden volgens een protocol voor crisisinterventies bij hulpverleners, met name CODE.

  • Per definitie een expert aan de lijn.
  • 1 à 3 sessies van maximaal 45 min.
  • Begeleiding van 1 sessie kan volstaan, maar het is mogelijk 2 extra boostersessies te voorzien, indien de situatie van de zorgprofessional dit toelaat.

Fysieke aanwezigheid van een ploeg psychologen behoort ook tot de mogelijkheid, mits inachtneming van de verplichte richtlijnen.