Ga verder naar de inhoud

Loontevredenheid in openbare besturen

(Ver)loont het de moeite?

Medewerkers die tevreden zijn over hun loon zijn doorgaans ook tevreden over hun job, zijn minder geneigd om de organisatie te verlaten en presteren beter. Uiteraard spelen ook andere elementen een rol bij de retentie en motivatie van medewerkers. Toch is loontevredenheid belangrijk. Moet je daarvoor je medewerkers altijd een hoog loon uitkeren? Dat niet per se, The Vigor Unit bundelde in opdracht van Poolstok de resultaten van hedendaags wetenschappelijk onderzoek over loontevredenheid. Hun systematische review toont aan dat ook andere factoren een rol spelen zoals billijkheid, procedurele -en distributieve rechtvaardigheid.

billijkheid, distributieve -en procedurele rechtvaardigheid

Medewerkers verwachten een gelijk loon voor gelijk werk en vinden dat ze evenveel moeten verdienen als anderen, binnen en buiten de organisatie, met gelijkaardige taken en verantwoordelijkheden. Daarnaast verwachten medewerkers dat het beschikbare budget van de organisatie op een rechtvaardige manier is verdeeld over alle medewerkers heen. Loon naar werken dus. Iedereen krijgt wat ze verdienen in de ogen van de medewerker. Tot slot verwacht de medewerker procedurele rechtvaardigheid van de werkgever. Worden er eenduidige, onpartijdige criteria en procedures gebruikt om iemands (start)loon of loonsopslag toe te kennen?

Loontevredenheid is nauw verbonden met wat de medewerker als (on)eerlijk ervaart. Als je de loontevredenheid van je medewerkers wil versterken moet je rekening houden met perceptie.

Wat kan je als lokaal bestuur doen?

  • (Her)bekijk de functieclassificatie: in een context waar nieuwe functies ontstaan, de inhoud van bestaande functies evolueren of de invulling van dezelfde functie onder verschillende functiehouders verschilt kunnen er al snel discussies ontstaan.
    • Probeer daarom de functie zo accuraat mogelijk te omschrijven in termen van activiteiten (taken, verantwoordelijkheden, procedures). Wanneer je daarnaast kennis, vaardigheden en competenties wil opnemen focus je best op aanleerbare en observeerbare vaardigheden. Voor het vastleggen van een loonstructuur toont onderzoek aan dat het vertrekken van competentiemodellen minder geschikt lijkt.
    • Betrek zowel HR-deskundigen als leidinggevenden bij de classificatie.
    • Beoordeel de verschillende taken die deel uitmaken van een functie op meerdere schalen, zoals: frequentie, bestede tijd, moeilijkheidsgraad, de ernst van de gevolgen van fouten, …
  • Communiceer voldoende, tijdig en duidelijk over het verloningsbeleid binnen de organisatie en monitor periodiek de loontevredenheid binnen de organisatie.
  • De associatie tussen cafetariaplannen of flexibel verlonen en loontevredenheid is nog onduidelijk, maar het is wel te verwachten dat dit de aantrekkingskracht van een openbaar bestuur als werkgever kan verhogen.

Wat kan je als lokaal bestuur doen?

  • (Her)bekijk de func­tie­clas­si­fi­ca­tie