Ga verder naar de inhoud

Risicomanagement

Strategisch management is een aanpak waarmee publieke organisaties en andere entiteiten strategieformulering en -uitvoering integreren. Typisch omvat dit zowel strategische planning om strategieën te formuleren, implementatiestrategieën (manieren om strategieën uit te voeren), en voortdurend strategisch leren.

Het strategisch management vloeit voort uit het mandaat van de organisatie en haar bewegingsvrijheid accenten te leggen en een strategische koers uit te zetten op lange termijn. Strategisch management opdrachten kunnen de organisatie als geheel vatten of toegepast worden binnen bepaalde portfolio’s, afdelingen etc.

Interventies zijn gericht op het identificeren en formuleren van lange termijn strategie, en op het opstellen en evalueren van strategische (implementatie-)plannen.

Synoniemen en verwante begrippen

  • Strategische planning, lange-termijn planning
  • Strategische oefeningen (zoals bestuurskrachtanalyse)
  • Organisatiestrategie, bedrijfsstrategie, prioriteitstelling
  • Strategische analyse, strategieontwikkeling
  • Why, purpose, bestaansrecht (cfr. ook cultuur en waarden)

Voorbeelden van outputs

  • Strategisch plan, o.a.: missie, visie, strategische doelstellingen en leidende principes
  • Opdracht/ mandaat/ kerntaken en strategische keuzes verduidelijken
  • Strategische planning en roadmap
  • Strategische (beleids)visie op concrete projecten of thema’s
  • Strategisch vastgoedbeheer en patrimoniumstrategie
  • Omgevingsanalyse, SWOT, identificatie/prioritering strategische kwesties
  • Strategie mapping (vb. SODA°), Strategiekaart (vb. OGSM*), Balanced Scorecard (BSC)
  • Strategie evaluatie, prestatie-indicatoren (meting voortgang t.o.v. strategisch plan)
  • Forecasts, scenario planning
  • Bestuurskrachtanalyse